کد خبر: 1231230
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
آموزش و پرورش:

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دانش‌آموزانی که مجدد برای امتحانات نهایی فراخوان می‌شوند، درباره تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی با خطای کمتر توضیحاتی داد. 
محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش درباره دانش‌آموزانی که مجدد از آن‌ها امتحان نهایی گرفته می‌شود، اظهار کرد: اگر سوابق تحصیلی دانش‌آموز با نمره کسب شده در امتحانات نهایی متفاوت باشد، این موضوع به عنوان شبهه علمی شناخته می‌شود و از فرد برای آزمون مجدد دعوت و احراز صلاحیت علمی می‌شود. 
وی افزود: در جریان برگزاری امتحانات نهایی بررسی‌های فنی انجام می‌شود و اگر در یک درس، نمره امتحان دانش‌آموز با سایر امتحانات یا سوابق تحصیلی او تفاوت زیادی داشته باشد برای آزمون مجدد دعوت خواهد شد، در صورت تأیید صلاحیت، نمره به او تعلق می‌گیرد، اما در صورت عدم احراز صلاحیت به عنوان متخلف شناسایی می‌شود. 
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره شیوه تصحیح برگه‌های امتحانات نهایی دانش‌آموزان گفت: تصحیح اوراق امتحانی در اتاق شیشه‌ای انجام می‌شود و همه موارد قابل رصد است. در گذشته تصحیح اوراق به شیوه دستی بود و حتی بازبین‌ها در گروه‌های آموزشی که وظیفه بررسی اوراق را بر عهده داشتند نمی‌توانستند خطا‌هایی را که به دلیل خستگی یا در محاسبه اعداد رخ می‌داد، شناسایی کنند، اما در تصحیح الکترونیک این موارد قابل رصد است. 
وی افزود: در صورت مغایرت تا یک نمره میان مصحح اول و دوم، سامانه نمره را به نفع دانش‌آموز و به سمت نمره بالاتر محاسبه می‌کند، اما اگر اختلاف بیش از یک نمره باشد، برگه به مصحح سوم ارسال می‌شود که نظر او مرجع اصلی است و اگر اختلاف بین سه مصحح فاحش باشد، برگه امتحان به چرخه تصحیح باز می‌گردد. 
به گزارش تسنیم، زارعی با اشاره به اینکه خطا در هر تصحیحی وجود دارد، گفت: در امتحانات نهایی بخشی از فرآیند به گونه‌ای طراحی شده است تا خطا به حداقل برسد، به عنوان مثال جمع‌بندی نمرات توسط سامانه انجام می‌شود، همچنین اگر مصحح در تصحیح خطا‌های متعدد داشته باشد، سامانه به او هشدار می‌دهد و اگر این روش او تداوم داشته باشد دسترسی‌اش قطع خواهد شد. 
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مصححان باید برگه‌های امتحانات نهایی را طبق راهنمای ارائه شده‌تصحیح کنند و از خود اجتهاد نکنند. 
وی تأکید کرد: راهنمای تصحیح مبنای کار است که این راهنما در اختیار دبیرخانه‌های کشوری دروس قرار گرفته‌است و بعد از تأیید آن‌ها به عنوان راهنما در اختیار مصححان قرار می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار